Infolinka: 0905 11 11 83
sk-SKen-US
Menu
              
Rektor Ľuboš Cibák: Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi – osvedčilo sa nám viesť s nimi dialóg

Rektor Ľuboš Cibák: Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi – osvedčilo sa nám viesť s nimi dialóg

6. júla 2022

„Viacerým našim absolventom sa podarilo naštartovať vlastné podnikanie v startup-e GROW UP ešte počas štúdia a sme pripravení pomôcť každému, kto má o podnikanie záujem“, hovorí rektor VŠEM v Bratislave – doc. Ing. Ľuboš Cibák, PhD. MBA.

 

Pán rektor, od Vášho menovania do funkcie rektora VŠEM v Bratislave onedlho uplynie rok. Aký bol ten rok pre Vás a ako vnímate situáciu vo vysokoškolskom prostredí priamo z tejto pozície? 

 

Tento rok ubehol mimoriadne rýchlo. Na jednej strane menovanie do funkcie nebola náročná záležitosť, prišiel som z vnútorného prostredia, na škole som dlhodobo pôsobil, či už ako kvestor, alebo ako vedúci Katedry manažérskej informatiky, školu som poznal do detailov. Na strane druhej to, čo najvýznamnejšie ovplyvňovalo našu činnosť, Covid-19, tu bol už druhý rok, a bolo jasné, že budeme opäť pripravovať covidový akademický rok. Ďalšou v poradí dôležitosti bola príprava novely zákona o VŠ, ktorú Ministerstvo školstva SR pripravilo a ktoré rozvírilo hladinu najmä na verejných vysokých školách. Počas stretnutí v rámci Slovenskej rektorskej konferencie, ale aj na iných fórach sa ukázalo, aké odlišné je postavenie verejných a súkromných vysokých škôl. To, čo bolo a je pre verejné školy neakceptovateľné, je často prirodzenou súčasťou fungovania súkromných vysokých škôl. Rozdiely sú často také veľké, že medzi súkromnými vysokými školami začala vznikať potreba vlastnej platformy, z ktorej by sa problematika VŠ komunikovala aj z perspektívy súkromných VŠ. Často nejde len o kozmetické rozdiely v málo dôležitých témach, ale aj o odlišný pohľad v zásadných oblastiach problematiky vysokoškolského prostredia. Verím, že sa túto aktivitu podarí čoskoro dokončiť, takáto platforma vznikne, bude riadnym partnerom aj pre Ministerstvo školstva SR a bude ponúkať stanoviská a pohľady súkromných VŠ na aktuálne témy a v niektorých oblastiach bude témy aj nastoľovať a otvárať. Som presvedčený, že súkromné VŠ majú do diskusie o smerovaní vysokého školstva na Slovensku čo ponúknuť.

Pre Vysokú školu ekonómie a manažmentu v Bratislave bol uplynulý akademický rok z môjho pohľadu úspešný. Na jednej strane sa nám podarilo stabilizovať počet študentov, ktorý ani počas covidu neklesal a stále dosahuje takmer 1500 študentov. Vďaka predchádzajúcim investíciám do IT podpory a digitalizácie pedagogického procesu sme boli nielen na zmenenú situáciu, pripravení, ale na základe skúseností s online výučbou sa nám darí postupne pedagogický proces obohacovať a zlepšovať podmienky na štúdium tak, aby boli pre súčasných študentov zaujímavé a atraktívne natoľko, že si na štúdium vybrali práve našu vysokú školu.

 

Letné mesiace po skončení štátnic a promócií môžu mnohým evokovať zvoľnenie tempa a začiatok prázdnin. Ale na VŠEM sú už prípravy nového akademického roka v plnom prúde. Čo všetko je potrebné stihnúť do septembra?  

 

Na systémovej úrovni by sme radi zapracovali do vzdelávacieho procesu aspekty online výučby a online nástroje, ktoré sa nám efektívne osvedčili a vieme ich aj naďalej využívať. Tak, ako online práca a homeoffice priniesol mnoho nového pre korporátny svet, aj nám to v mnohom otvorilo oči a viaceré pedagogické procesy budeme robiť inak, zjednodušene sa dá povedať, že „digitálnejšie“.

Počas prázdninového obdobia je potrebné pripraviť nielen druhý augustový termín štátnych skúšok, ale v zásadných črtách pripraviť aj učebné plány a rozvrh na nový semester. Napriek prázdninovému obdobiu a dovolenkám sa proces prípravy nového akademického roku nemôže zastaviť.

Podobne sa počas leta a letných mesiacov nemôže zastaviť ani nábor a náborové kampane. Ako novinku sme pripravili individuálne Dni otvorených dverí, ktoré si môžu záujemcovia o štúdium na našej škole dohodnúť individuálne, a kolegovia zo študijného a z náboru sa im budú venovať naozaj individuálne. Komunikácia so záujemcami o štúdium prebieha plne online. Zaviedli sme proklientský prístup 24/7, máme k dispozícii infolinku na riešenie individuálnych otázok záujemcov o štúdium, ale aj študentov. Priebežne prebiehajú zápisy študentov, či už do prvého alebo do vyšších ročníkov. Aj noví študenti si môžu vybrať, či sa zapíšu elektronicky „z pohodlia svojho domova“, alebo prídu na zápis osobne. Snažíme sa prispôsobovať a upravovať naše procesy a postupy tak, aby vyhovovali predovšetkým našim klientom, ktorými sú jednoznačne naši študenti.

 

Pán rektor, súčasná mládež patrí ku Generácii Z, ktorá žije od útleho veku s digitálnymi technológiami. Preto je na mieste otázka, ako zaujať túto generáciu a spraviť pre ňu vzdelávací proces atraktívnym?  

 

Generácia Z, do ktorej patrí väčšina našich študentov, je naozaj v mnohom iná. Či už na strane očakávaní, pretože táto generácia nechce formálne vzdelanie, nech už je akokoľvek kvalitné. Mladí ľudia od vysokej školy vyžadujú skôr miesto, kde si vytvoria svoju budúcnosť a čakajú, že sa im škola prispôsobí. Na jednej strane čítanie dlhých textov často nie je ich silnou stránkou a ak si chceme získať ich pozornosť, máme na to doslova len pár sekúnd. Dokonca aj hodnotu vzdelania vnímajú inak. Nie je jednoduché trafiť sa do očakávaní a predstáv súčasnej generácie študentov, považujeme to však za dôležité. Už niekoľko rokov sa snažíme našich študentov predovšetkým počúvať. Obzvlášť za posledný rok sa podarilo dialóg so študentami dostať na novú úroveň, kedy aj študenti začínajú rozumieť tomu, že musia s nami čo najviac komunikovať. Sme radi, že dostávame od študentov spätnú väzbu, že sa to, alebo ono, podarilo. Alebo presnejšie, takmer tak, ako očakávali. Málokedy sa to podarí úplne a vždy ešte zostane niečo, čo sa dá ďalej zlepšovať.

Okrem samotného vzdelávacieho procesu ponúkame našim študentom aj vlastné GROW UP startup centrum, kde si môžu s našou pomocou a radami naštartovať vlastné podnikanie. Veď sme vysoká škola so zameraním na ekonómiu a manažment, a jeden z našich nosných študijných programov je práve Podnikanie v malých a stredných podnikoch! Viacerým našim študentom sa to podarilo ešte počas štúdia a sme pripravení pomôcť každému, kto má o podnikanie záujem.

Radi by sme všetko to, čo sme si počas online výučby odskúšali, a ukázalo sa ako univerzálne užitočné, postupne zaviedli do pedagogického procesu aj mimo covidového obdobia. Jedno veľké poučenie z covidu a online vyučovania je pre nás to, že pre obsahové skvalitnenie štúdia nie je potrebné sa venovať len tomu ČO chceme našich študentov učiť a naučiť, ale nemenej významné je aj to, AKO ich to chceme učiť a naučiť. Príkladom môže byť zavedenie online konzultácií, či už k záverečným prácam alebo k jednotlivým predmetom. Učiteľ má v rámci predmetu vypísané online konzultačné hodiny, na ktoré sa študenti online prihlasujú a integrácia s Webexom a Outlookom spraví ostatné. Potom je už len na učiteľovi, aby spustil online míting, ktorý mu systém pripravil. Odkiaľkoľvek pre študenta, ako aj odkiaľkoľvek pre učiteľa. Klasické osobné konzultácie v zásade strácajú význam, obzvlášť pre už spomínanú Generáciu Z. Iným príkladom môže byť zavedenie možnosti objednať sa na študijné oddelenie na presný termín. Počas Covid-u to bolo vynútené opatrenie, teraz nám to príde ako rozumné rozšírenie možností, ako vybaviť veci na študijnom oddelení.

Je toho samozrejme oveľa viac, čím sa chceme inšpirovať a čo by sme chceli zaviesť do pedagogického procesu. Či už zo strany vzdelávania, alebo zo strany výchovy. Veď vysoká škola je zo zákona výchovno-vzdelávacia inštitúcia. A z nejakého dôvodu je na prvom mieste výchovná, až potom vzdelávacia. Aspoň takto sa tomu snažíme rozumieť na našej škole, snáď to podobne vnímal aj zákonodarca, keď to do zákona takto napísal.

 

Pán rektor, ako budete oddychovať a tráviť leto? 

 

Po viac ako desaťročí mám už teraz naplánovanú dovolenku na celé leto. Je to síce viac kratších aktivít, niektoré majú naozaj oddychový charakter, iné sú zase príležitosťou na stretnutie s najbližšími príbuznými, na ktoré za posledné roky aj kvôli covidu nezostával alebo jednoducho nebol čas. Bude tam aktívny oddych na bicykli s priateľmi, pár dní na chate s manželkou a jej mamou. Pár dní s priateľmi z USA, s ktorými sme sa roky nevideli, ako aj týždeň v Tatrách, kde by sa mali aspoň nakrátko stretnúť takmer všetci z troch generácií našej rodiny, kde sestra s rodinou žije v Anglicku a tiež sme sa naposledy videli ešte pred covidom. Ak sa do toho podarí vtesnať ešte aj nejaké to more, bolo by to úplne ideálne. Je tam aktívny oddych aj relax. Aj s priateľmi aj s príbuznými. Všetko väčšinou v prírode. Je toho toľko, až sa začínam báť, či sa to stihne. Hádam sa to všetko podarí a v septembri začneme nový akademický rok plní síl a elánu, samozrejme s novými cieľmi a novými výzvami.

 

 

Tlač

Kalendár udalostí

«apríl 2024»
poutstštpisone
25
886

Rektorské voľno

Pri príležitosti Veľkonočných sviatkov rektor VŠEM v Bratislave doc. Ing....
Viac...
2627
887

ERASMUS+ mobility študentov - výzva na predkladanie žiadostí

 Dňa 11.04.2024 sa uskutoční výberové konanie ERASMUS+ mobility...
Viac...
28293031
1234567
8910
896

Turisticko-poznávací kurz VŠEM na Liptove

Referát športu a voľnočasových aktivít VŠEM organizuje pre...
Viac...
1112
897

Česť Jeho pamiatke!

S hlbokým zármutkom oznamujeme širokej akademickej obci, zamestnancom,...
Viac...
1314
1516
16.4.2024 0:00 - 23:59
895

Deň otvorených dverí na VŠEM v apríli 2024

V utorok 16. apríla 2024 sa na našej vysokej škole uskutočnil Deň...
Viac...
1718192021
222324
24.4.2024 9:00
903

Prednáška Študentskej rady vysokých škôl

V stredu 24. apríla 2024 pozývame všetkých študentov a...
Viac...
25262728
293012345